Kim jest klient?
Stator to polska firma specjalizująca się w sprzedaży narzędzi i urządzeń przemysłowych. Jej głównym kanałem dystrybucji jest sklep internetowy Industria24, który oferuje szeroki asortyment produktów z zakresu narzędzi ręcznych, elektronarzędzi, maszyn budowlanych oraz wyposażenia warsztatowego. Firma posiada dwa stacjonarne oddziały sprzedaży, serwis oraz centralny magazyn.
Problem
Przed rozpoczęciem współpracy z incro, Stator regularne sporządzał rachunek wyników finansowych, raport rentowności oddziałów i rentowności sprzedaży. Właściciele i kadra zarządzająca nie potrafili jednak uzyskać oglądu sytuacji finansowej w szerokim ujęciu. Firma nie miała też wdrożonego programu prowizji dla sprzedawców oraz borykała się z niskim stanem gotówki na kontach na koniec miesiąca.
Rezultaty projektu
Co Grupa Stator zyskała w zaledwie 11 tygodni
- Poprawa płynności finansowe, wzrost stanu gotówki na koniec miesiąca
- Skrócenie czasu rotacji zapasów (stanów magazynowych) o 50%
- Zwiększenie marży na sprzedaży o 1%
- Wdrożenie raportowania sprzedaży w czasie rzeczywistym
- Wprowadzenie programu prowizyjnego dla zespołów handlowych
- Prowadzenie prognozy cashflow w formule tydzień do tygodnia
Strategia Incro w akcji
Wprowadzone rozwiązanie
Współpracę rozpoczęliśmy od dogłębnej analizy finansowej uwzględniającej szczegółową analitykę sprzedaży, rentowności produktów, rentowności kategorii produktowych. Sprawdziliśmy efektywność zespołów handlowych oraz zbadaliśmy proces zarządzania magazynem. Przeprowadzona analiza pozwoliła na określenie kluczowych obszarów do optymalizacji:
- Podjęcie decyzji o sprzedaży wybranych marek produktowych
- Przemodelowanie magazynu, aby upłynnić gotówkę zamrożoną w nierotujących pozycjach oraz skrócić czas rotacji poszczególnych pozycji
- Wdrożenie przemyślanego systemu prowizji dla zespołów sprzedażowych, dla podniesienia marży brutto oraz rentowności sprzedaży
- Przygotowanie budżetu wynikowego oraz przepływów pieniężnych
- Monitoring cashflow i prognoza stanu gotówki w ujęciu tygodniowym
Bieżąca współpraca opierała się na cyklicznym dostarczaniu prognozy przepływów pieniężnych, wyników miesiąca oraz pogłębionej analityki sprzedaży. W wyniku projektu, utworzyliśmy także model w PowerBI służący do bieżącej analityki poziomów sprzedaży oraz generowanej marży na sprzedaży.